Afgelopen dagen konden we er niet omheen: ransomware. Een wereldwijde cyberaanval met de ransomware WannaCry zorgde voor zeker tweehonderdduizend slachtoffers in meer dan 150 landen. Parkeerbedrijf Q-Park is één van de gedupeerden. Bij diverse parkeergarages in onder meer Ede, Hoofddorp, Gouda, Veenendaal en Rotterdam konden mensen niet betalen en moesten de poorten handmatig geopend worden. De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag en zaterdag zelfs een spoedberaad bijeengeroepen na de grootschalige aanval om zo de omvang van de dreiging in kaart te brengen.

Wat gebeurt er precies

Ransomware, ook wel bekend als gijzelsoftware, gijzelt als het ware een computer. Bestanden op besmette computers worden versleuteld met een onbekende encryptiesleutel en vervolgens wordt er losgeld geëist om de bestanden weer vrij te geven. De WannaCry ransomware maakt gebruik van een kwetsbaarheid in Windows die al in maart door Microsoft is gedicht. Ondanks dat de kwetsbaarheid al is verholpen, wist WannaCry alsnog duizenden computers te infecteren. Deze systemen draaiden waarschijnlijk op verouderde versies van Windows of waren nog niet geüpdatet.

Voorkom besmetting: drie tips

Om besmetting met dergelijke malafide software te voorkomen, hebben wij drie belangrijke tips:

Tip 1: Zorg altijd voor een up-to-date versie van uw Windows

Zoals hierboven ook al benoemd, infecteert WannaCry computers met een versie van Windows die niet up-to-date is. Zorg er dus voor dat u altijd de meest recente update van Windows heeft geïnstalleerd.

Tip 2: Wees extreem voorzichtig met bijlagen in e-mails

Het is belangrijk om extreem voorzichtig te zijn met e-mailbijlagen. Het openen van een besmette bijlage kan ervoor zorgen dat schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Lees voor een overzicht van aandachtspunten bij nepmails het blogartikel “Voorkom grote problemen: hoe herkent u een nepmail?”.

Tip 3: Zorg voor een goede virusscanner

Tot slot is het hebben van een goede virusscanner een absolute must om uw computer veilig te houden. Heeft u deze nog niet of weet u niet zeker of u over de juiste software beschikt? Neem dan contact op met uw systeembeheerder.

Extra tip: Werken in de cloud

Wanneer u werkt in de cloud heeft u altijd automatisch de beschikking over de nieuwste software en een goede virusscanner. Hierdoor hoeft u zich minder zorgen te maken over ransomware, maar ook niet over het mogelijke verlies van uw bestanden. De back-up is te allen tijde namelijk goed geregeld.

Bent u goed beveiligd?

Wanneer u vragen heeft over de beveiliging van uw computer of als u een situatie niet vertrouwd, is het goed om de servicedesk te bellen. De Deltacom servicedesk staat voor contractklanten op werkdagen tussen acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds paraat om vragen te beantwoorden. Bel 0167 – 54 22 54 of stuur een e-mail naar helpdesk@deltacom.nl.