“Tot de dood ons scheidt”. Met deze woorden heeft menig gelukkig stel elkaar al eeuwige trouw beloofd. Alhoewel het overgrote deel van de kersverse echtelieden daadwerkelijk de intentie zal hebben om alle tijd die rest bij elkaar te blijven, blijkt dit in realiteit lang niet voor iedereen te zijn weggelegd. Zowel binnen het traditionele huwelijk als ook binnen een ‘zakelijk huwelijk’ kan er op een bepaald moment sprake zijn van relationele twijfel.

Wat doe je wanneer de irritaties aan je partner dermate toenemen dat ze de goede momenten structureel overstijgen? Wij hebben in de loop der jaren veel ondernemers gesproken die ontevreden waren met hun huidige ICT-partner. Zij geven aan te ‘struggelen’ met de vraag of loyaliteit aan elkaar voldoende reden is om door te blijven ‘sukkelen’ totdat het vertrouwen een absoluut dieptepunt bereikt. “Wanneer is het tijd over te stappen op een andere ICT-partner?”

Op tijd de knoop doorhakken

Om een vechtscheiding te voorkomen, is het verstandig om op tijd de knoop door te hakken en ‘als vrienden’ uit elkaar te gaan. Dit kan zonder rancune en hoeft niet te betekenen dat de relatie slecht is geweest. Sommige relaties hebben immers een beperkte houdbaarheidsdatum.

Om de tekenen aan de wand tijdig te kunnen signaleren, schetsen wij u hieronder de top vijf van de meest genoemde redenen om over te stappen naar een andere ICT-partner:

1. Slechte support

De wijze waarop de huidige ICT-leverancier support levert vormt misschien wel de meest voorkomende bron van ergernis. De klantenservice is vaak moeilijk te bereiken, er wordt niet of veel te laat teruggebeld, afspraken worden niet nagekomen en ga zo maar door.

2. Geen strategisch advies

Een andere reden is het achterblijven van strategisch advies door de ICT-leverancier. De ondernemer zoekt bovenal een sparringpartner die meedenkt over vraagstukken als hoe ICT van strategische meerwaarde kan zijn voor zijn bedrijf of welke ICT-oplossingen het beste zijn in zijn specifieke situatie. Door het uitblijven van strategisch advies ontstaat het gevoel dat het bedrijf achterblijft en hierdoor, ten opzichte van de concurrentie, kansen misloopt.

3. Te weinig kennis over cloudoplossingen

Alhoewel het voor de organisatie interessant zou zijn om over te stappen op het werken in de cloud, zorgen de beperkte kennis en het ontbreken van een passend aanbod bij de huidige ICT-leverancier ervoor dat de organisatie geen gebruik kan maken van alle voordelen die het werken in de cloud biedt en hierdoor noodgedwongen gebruik moet blijven maken van On-premise (lokaal geïnstalleerde) software.

4. Storingen

Veel organisaties geven aan regelmatig te maken te hebben met ICT-storingen, waardoor de bedrijfsprocessen (gedeeltelijk) stil komen te liggen. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die niet kunnen inloggen op hun (cloud)werkplek of aan het regelmatig vastlopen van systemen. De aangedragen oplossingen zijn vaak niet structureel maar tijdelijk van aard, waardoor de problemen op regelmatige basis terug blijven komen.

5. Prijs

Zéker wanneer de service te wensen over laat, wordt de prijs een heikel punt. Door het ontbreken van flexibele maatwerkoplossingen, wordt er gebruik gemaakt van standaardpakketten en betaalt men ook voor zaken die niet nodig zijn. “

Toch maar niet

Door een opeenstapeling van ergernissen, kan een situatie ontstaan waarin er redenen te over zijn om uit elkaar te gaan. Toch blijkt het bereiken of zelfs overschrijden van grenzen lang niet altijd te resulteren in een echtscheiding. Het niet durven zetten van deze stap wordt niet zelden veroorzaakt door een diepgewortelde angst om geen oude schoenen weg te gooien voordat je nieuwe hebt. Binnen een ICT-relatie wordt deze angst vaak gevoed door de onzekerheid over de impact die het overstappen zou kunnen hebben op de primaire werkprocessen.

En zij leefden nog lang en gelukkig

Angst is geen goede raadgever, maar dient vaak wel een hoger doel. Het is goed om je te beseffen dat waar een angst is, ook een verlangen is. Wanneer je weet wat je niet wilt, kun je gaan onderzoeken wat je dan wel wilt. Door op de bank te blijven zitten, weet je zeker dat je de liefde van je leven niet ontmoet. Om een goede match te kunnen vinden, moet je starten met daten.

Eerste date en testrelatie

Wij bij Deltacom staan open voor het aangaan van nieuwe relaties. We plannen graag een date met u in, zodat wij kunnen laten zien of en hoe wij uw relatiebehoeften kunnen beantwoorden. We gaan bij Deltacom – voordat we een relatie aangaan – echter nog een stap verder. Wij ontwikkelen een testomgeving in de Cloud, waarin de volledige werkplek door u getest kan worden en eventuele obstakels direct aangepakt kunnen worden. Pas wanneer alles 100% werkend is, kunnen we samen het ja-woord geven. Na migratie nemen wij het beheer en het onderhoud voor onze rekening, met als doel nog lang en gelukkig met elkaar samen te werken.

Interesse in een date?

Neem voor het maken van een kennismakingsdate contact op met commercieel directeur Patrick Hendriks (06 51 56 69 89, patrick@deltacom.nl) of directeur Rutger de Nooij (06 42 29 47 46, rutger@deltacom.nl).

Auteur blogartikel: Rutger de Nooij, Deltacom

"Als directeur van Deltacom adviseer ik bestaande en nieuwe klanten over de beste ICT-oplossingen voor hun organisatie. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie. Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Rutger de Nooij, directeur
06 42 29 47 46,
rutger@deltacom.nl