Veel van onze klanten maken de overstap van Microsoft Exchange naar Office 365. Op 11 april stopte namelijk de uitgebreide ondersteuning van Microsoft op Microsoft Exchange Server 2007. Dat betekent dat er geen beveiligingsupdates meer plaats vinden. Dit zet organisaties die gebruik maken van de Microsoft Exchange Server voor de keuze; of investeren in een nieuwe Exchange Server of overstappen op Office 365. Wat is het beste voor uw onderneming? We zetten de voor- en nadelen voor u op een rijtje.

Exchange server vs. Office 365

Wanneer u gebruik wilt blijven maken van een Microsoft Exchange server heeft u een nieuwe Exchange server nodig. Dit brengt hoge kosten met zich mee, er moet immers een nieuwe server aangeschaft worden inclusief de benodigde software. Daarbovenop komen nog de kosten van het IT-beheer van deze server. Het alternatief is Office 365. De belangrijkste eigenschap van Office 365 is dat producten waaronder e-mail vanuit de cloud door Microsoft aangeboden worden. U hoeft dus niet te investeren in een nieuwe server. Voor dienstverlening in de cloud betaalt u een vast bedrag per maand.

Bijkomende gevolg van de overstap

Een veel gehoorde vraag van onze klanten is: “wat betekent de overstap naar Office 365 voor de rest van mijn programma’s die ook op deze Exchange server staan? Wat gebeurt er met mijn boekhoudprogramma, calculatiesoftware of CRM-pakket?” Dit is een terechte vraag, omdat deze programma’s voor u uiteraard wel moeten blijven draaien. Steeds vaker geldt dat deze software ook in de cloud aangeboden wordt, waardoor een eigen Exchange server niet meer nodig is. Om te weten of u afscheid kunt nemen van uw server, is het zaak om te informeren bij uw softwareleveranciers of zij ook oplossingen in de cloud aanbieden.

Office 365 steeds vaker meest voordelige optie

Een snelle rekensom concludeert steeds vaker dat e-mail via Office 365 de meest voordelige optie is. De investering van een nieuwe Exchange server komt uit tussen de € 8.000 en € 9.000; bijbehorend IT-beheer bedraagt minimaal € 125 per maand. Wanneer u ervoor kiest om over te stappen naar de cloud dan is de initiële investering niet nodig en zijn er uitsluitend uitgaven per maand. Bij Office 365 betaalt u bijvoorbeeld per mailbox minder dan € 4 per maand. Hier komen de abonnementskosten van alle andere software die op de Exchange server draaide bij. In het merendeel van de gevallen is e-mail via Office 365 – mits de overige software in de cloud wordt aangeboden – de meest interessante keuze.

Is de overstap naar e-mail via Office 365 ook iets voor u? Deltacom adviseert en berekent graag vrijblijvend beide opties voor uw organisatie om zo te kijken wat voor u de beste oplossing is.

 

Auteur blogartikel: Patrick Hendriks, Deltacom

"Als commercieel directeur van Deltacom ben ik dagelijks in de weer met het vertalen van uitdagingen van bestaande en nieuwe klanten naar werkbare en betaalbare oplossingen. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie.  Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Patrick Hendriks, commercieel directeur
06 51 56 69 89, 
patrick@deltacom.nl