De klok slaat twaalf. Het nieuwe jaar is begonnen. Naast de ‘beste wensen‘ voor naasten, familie en kennissen is menigeen 2019 gestart met goede voornemens. In de top tien komen ‘stoppen met roken‘, ‘relaxter leven‘ en ‘meer tijd voor gezin, familie en vrienden’ dit jaar wederom voor. Ook zakelijk zijn er voornemens. Alles goed op orde brengen is er één van.

Helaas blijkt dat veel van de goede voornemens op persoonlijk vlak niet het langste leven beschoren zijn. Hoewel we weten dat de meeste ervan beter voor ons zijn, is verleiding en genot daarbij een bepalende factor.
Anders kan het zijn met zakelijke voornemens. Vooral beslissingen die vanuit ratio worden genomen krijgen niet zelden het stempel ‘hadden we eerder moeten doen’.

U zult me vast niet kwalijk nemen dat ik mijn voorbeeld beperk tot ICT-zaken. Daarin zijn we bij Deltacom immers gepokt en gemazeld en kunnen we uit brede ervaring spreken. Wat zijn redenen om het goede voornemen te hebben om uw ICT – vanuit ratio – in 2019 goed op orde te krijgen?

Uit de ons bekende top tien noem ik de vijf meest opvallende motivaties:

1. Slechte support
De wijze waarop de huidige ICT-leverancier support levert vormt een van de meest voorkomende bronnen van ergernis. De klantenservice is vaak moeilijk te bereiken, er wordt niet of veel te laat teruggebeld, afspraken worden niet nagekomen en ga zo maar door.

2. Storingen
Veel organisaties geven aan regelmatig te maken te hebben met ICT-storingen, waardoor de bedrijfsprocessen (gedeeltelijk) stil komen te liggen. Medewerkers die niet kunnen inloggen op hun (cloud)werkplek bijvoorbeeld of systemen die regelmatig vastlopen. De aangedragen oplossingen zijn vaak niet structureel maar tijdelijk van aard, waardoor de problemen terug blijven komen.

3. Te weinig kennis over cloudoplossingen
Alhoewel het voor uw organisatie interessant zou zijn om over te stappen op het werken in de cloud, zorgen de beperkte kennis en het ontbreken van een passend aanbod bij de huidige ICT-leverancier ervoor dat u geen gebruik kunt maken van alle voordelen die het werken in de cloud biedt.

4. Prijs
Zéker wanneer de service te wensen over laat, wordt de prijs een heikel punt. Door het ontbreken van flexibele maatwerkoplossingen, maakt uw organisatie gebruik van standaardpakketten en wordt betaald voor zaken die niet nodig zijn.

5. Het ontbreken van strategisch advies
Een andere reden is het achterblijven van strategisch advies door de ICT-leverancier. U hebt behoefte aan een sparringpartner die meedenkt over vraagstukken als hoe ICT van strategische meerwaarde kan zijn voor zijn bedrijf of welke ICT-oplossingen het beste zijn in zijn specifieke situatie. Een goede ICT-omgeving is immers cruciaal bij de bedrijfsvoering.

Ervaart u één of meer van bovenstaande ergernissen? Dan wordt niet alleen tijd voor goede voornemens, maar ook voor actie.

Wilt u hulp bij het realiseren van uw goede voornemens voor uw ICT?
Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik bespreek inventariseer graag de behoeften die uw organisatie op ICT-gebied heeft. En ik geef u een deskundig strategisch advies over hoe ICT uw organisatie optimaal kan ondersteunen. Plan een adviesgesprek in via rutger@deltacom.nl, 06 42 29 47 46 of 0167 54 22 54.

Auteur blogartikel: Rutger de Nooij, Deltacom

"Als directeur van Deltacom adviseer ik bestaande en nieuwe klanten over de beste ICT-oplossingen voor hun organisatie. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie. Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Rutger de Nooij, directeur
06 42 29 47 46,
rutger@deltacom.nl