%#$SS#$!! Nee, dit is geen voorbeeld van een sterk wachtwoord. Dit is een uiting van pure machteloosheid bij een ICT-probleem. Waar vroeger een klap op het beeldscherm nog wel eens wilde helpen, is met de komst van clouddiensten de afhankelijkheid van derde partijen gegroeid. De interne systeembeheerder staat in veel gevallen machteloos bij een storing, omdat hij een beperkte rol vervult bij goede werking van clouddiensten.

Veel bedrijven maken gebruiken van verschillende clouddiensten, waarbij de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie van groot belang is. Continuïteit moet dan vanzelfsprekend zijn. Toch is dit niet altijd het geval. Bij veel diensten liggen storingen op de loer en dat zorgt voor irritaties. Wij benoemen de 5 irritaties die het meest voorkomen.

IRRITATIE 1: Traagheid van computers en servers

Je herkent het vast wel. Het opstarten van bepaalde applicaties kan soms zo traag zijn, dat je met alle gemak twee keer voor de gehele afdeling koffie kunt halen.

IRRITATIE 2: Het internet ligt er (weer) uit

Oh nee! Niet het internet! Ligt het er al weer uit? Zonder goede internetverbinding werkt bijna niets meer.

IRRITATIE 3: Niet alles in één hand

Verschillende clouddiensten, meerdere abonnementen, meerdere aanspreekpunten. Dat is verwarrend, onoverzichtelijk en gewoon niet handig. Bij wie kun je met wat terecht? En: waarom verwijst de ene partij altijd door naar de andere?

IRRITATIE 4: Wachtrij in de helpdesk

Soms moet je gewoon op je beurt wachten. Maar het is wel heel vervelend als je – na het lange keuzemenu en het beluisteren van dat vreselijke wachtmuziekje – wordt beloond met de tekst “Er zijn nog 7 wachtenden voor u”.

IRRITATIE 5: Helpdesk die je niet kan helpen

Natuurlijk blijf je netjes in de wacht staan. Je wilt immers graag geholpen worden. Niets is dan zo vervelend als je wordt geholpen door een onkundige helpdeskmedewerker die geen verstand van zaken heeft en geen oplossing kan bieden.

Irritaties voorkomen

Herkent u zich één of meerdere van bovenstaande irritaties? Een belangrijke geruststelling: u kunt ze voorkomen. Het start met een goede inrichting van uw cloudoplossingen, onder andere met een monitoringsysteem dat mogelijke problemen signaleert voordat ze ontstaan. Mocht er toch onverhoopt iets fout gaat, dan is het belangrijk dat u werkt met ervaren systeembeheerders en helpdeskmedewerkers die uw problemen snel en kundig oplossen.

In control. now

Bent u benieuwd hoe het is om zonder irritaties te werken in de cloud? Neem dan eens contact op Deltacom via 0167 – 54 22 54 of info@deltacom.nl.