Steeds meer klanten en relaties van ons zijn niet langer gebonden aan hun werkplek op kantoor. De huidige techniek zorgt ervoor dat werken vanaf andere locaties goed mogelijk is. Zeker wanneer in de Cloud wordt gewerkt, maar ook onderweg via laptop, tablet of smartphone. We ontvangen in dit kader vrijwel dagelijks vragen om advies in dergelijke situaties. Dat bracht ons op het idee om onze systeembeheerders en specialisten bij de helpdesk eens te vragen naar de apps die zij het vaakst adviseren. We noemen er vijf die hun nut ruimschoots bewijzen.

1. Google Keep: noteer wat u denkt, waar u ook bent

De app Google Keep is een enorm handige tool om uw ideeën, actiepunten en gedachten op te slaan. U voegt in een paar klikken notities toe en maakt heel snel lijstjes aan. En dat zowel geschreven, gesproken of opgeslagen als een foto. Vervolgens kunt u eenvoudig herinneringen instellen, zowel locatie- als tijdgebonden. Dus als u morgen om 11.00 uur iets moet doen of als u bij een specifieke klant op locatie iets niet moet vergeten: Google Keep helpt u het herinneren. Daarnaast deelt u uw notities eenvoudig met vrienden of familie en is de app zo opgemaakt en ingericht dat u snel zoekt, filtert en vindt.

Meer informatie over de app: google.com/keep. De App is gratis beschikbaar voor iOS (Google Keep in de App Store) en Android (Google Keep in de Google Play Store).

2. SafeinCloud: veilig wachtwoorden opslaan

In een vorig blogartikel over apps schreven wij al over een wachtwoord manager als waardevolle app. De app SafeinCloud is een wachtwoordmanager die nog veiliger en gebruiksvriendelijker is. Uw wachtwoorden en overige gevoelige informatie worden veilig opgeslagen in een versleutelde database. Al uw wachtwoorden kunt u vervolgens eenvoudig oproepen op uw telefoon, tablet én computers. Vanuit de versleutelde cloud-database worden uw gegevens automatisch gesynchroniseerd, zodat u altijd en overal de meest recente toevoegingen ter beschikking heeft.

Meer informatie over de app: safe-in-cloud.com. De App is gratis beschikbaar voor iOS (SafeinCloud in de App Store), Android (SafeinCloud in de Google Play Store), Windows (SafeinCloud voor Windows) en Mac (SafeinCloud voor Mac). 

3. Filebrowser: Toegang tot uw PC-bestanden op smartphone of tablet                                                                                                   

De app filebrowser maakt het mogelijk om op uw smartphone of tablet verbinding te maken met uw zakelijke server, waardoor u eenvoudig toegang krijgt tot de bestanden die u normaliter alleen kunt bekijken op uw PC. Binnen de app kunt u daarna bestanden inzien en delen. Van het streamen van video’s en muziek tot het bekijken van word-documenten en PDF-bestanden: Filebrowser faciliteert het allemaal.

Meer informatie over de app: stratospherix.com/products/filebrowser. De App kost € 5,99 en is beschikbaar voor iOS (Filebrowser in de App Store). 

4. Wifi Analyzer: verbeter uw WiFi-netwerk

In drukke gebieden en verzamelgebouwen zijn tegenwoordig veel wifi-netwerken te vinden. Vaak gebruiken deze netwerken hetzelfde kanaal, waardoor de sterkte en snelheid van uw wifi-verbinding afneemt. Wifi analyzer helpt u hiertegen. De app analyseert de verbindingen in de buurt en adviseert u vervolgens het beste kanaal voor uw wifi-netwerk, waarna u dit kanaal kunt in (laten) stellen via uw router.

Meer informatie over de app: a.farproc.com/wifi-analyzer en androidplanet.nl/tips/wifi-verbeteren-wifi-analyser. De App is gratis beschikbaar voor Android (WiFi analyzer in de Google Play Store). 

5. Vingerafdruk scanner: veiliger dan wachtwoorden en codes

Een vingerafdruk scanner is geen app, maar hebben wij in deze lijst toegevoegd omdat wij het gebruik van vingerafdruk op smartphones sterk adviseren. Een vingerprint scanner zorgt ervoor dat alleen u – door middel van het scannen van uw vingerafdruk – toegang heeft tot uw smartphone en/of specifieke apps. Waar uw codes en wachtwoorden eenvoudig afgekeken kunnen worden door mensen met slechte bedoelingen, is dat bij de vingerafdruk scanner onmogelijk.

Als u reeds een smartphone heeft met een vingerafdruk scanner (bijvoorbeeld de recente iPhones), adviseren wij u om de scanner zoveel mogelijk in te stellen als methode voor toegang. Als u nog geen smartphone heeft met vingerafdruk scanner, is ons advies om hierop te letten bij de aankoop van uw toekomstige toestel.

Auteur blogartikel: Rutger de Nooij, Deltacom

"Als directeur van Deltacom adviseer ik bestaande en nieuwe klanten over de beste ICT-oplossingen voor hun organisatie. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie. Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Rutger de Nooij, directeur
06 42 29 47 46,
rutger@deltacom.nl