21 februari 2017

Alarm: een computercrash! Hebben we een goede back-up?

10.28 uur. Onze helpdesk ontvangt een alarmerend telefoontje van een bedrijf uit de regio. “We zitten flink in de nesten. De server is gecrasht. Kunnen jullie ons helpen?” Gelukkig hadden we een collega in de buurt. Hij keerde juist terug van een klantbezoek en was dus snel ter plaatse. Met een paar harddisks was het probleem technisch snel verholpen. Nu alleen de back-up nog terugzetten.  

En daarmee kwam het grootste probleem. Het betreffende bedrijf bleek niet te beschikken over een recente back-up. De laatst gemaakte back-up was twee maanden oud. Een geluk was nog wel dat deze op de juiste manier was gemaakt. Want ook dat komen wij helaas in de praktijk tegen: back-ups die keurig dagelijks worden gemaakt, maar niet op de juiste manier.

Onze nieuwe klant zat hoe dan ook met de handen in het haar, want twee maanden werk was niet meer terug te halen. Het had echter nog veel erger kunnen zijn. Nadat men bekomen was van de klap kregen we de vraag hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. We schetsten de mogelijkheden:

Optie 1: offline back-up op harde schijf

De eerste optie is een procedure waarbij dagelijks een back-up wordt gemaakt van alle data, inclusief de geïnstalleerde software. Deze back-up kan gemaakt worden op een externe harde schijf. Hier zijn wel een aantal aandachtspunten bij. Ten eerste de beschikbare ruimte op de schijf: als u van alle data een back-up maakt, kan deze schijf snel vollopen. Ook is het van belang dat de harde schijf frequent gecontroleerd wordt of deze nog naar behoren werkt. Daarnaast adviseren wij om de back-up op een brandveilige of externe locatie te huisvesten, zodat u bij een eventuele brand geen data verliest.    

Optie 2: het systeembeheercontract

Een tweede en betere optie is het afsluiten van een systeembeheercontract bij uw ICT-partner. Daarbij wordt niet alleen een goede (online) back-up voorziening gerealiseerd, maar loopt de betreffende communicatie over back-ups altijd via de systeembeheerder. Deze zorgt ervoor dat er goede controle is op de back-up, maar ook dat alle nieuw geïnstalleerde software op de juiste manier wordt meegenomen. Uw systeembeheerder zorgt daarbij voor de juiste instellingen, zodat de back-up niet te snel volloopt.

Optie 3: werken in de Cloud

Een derde optie is het werken in de Cloud. Bij deze optie wordt alle data en software opgeslagen in een uiterst goed beveiligd datacenter. Hier wordt tevens een optimale back-up gerealiseerd zodat u altijd zonder zorgen door kunt blijven werken. Het datacenter is daarbij optimaal ingericht tegen stroomuitval, inbraak of brand. U komt dus nooit voor verrassingen te staan.

Onze nieuwe klant koos voor optie 2, waarbij wij het systeembeheer mochten overnemen. Dat betekent dat ons technisch team de zaken continu monitort, inclusief de back-up. Een prima oplossing waarbij de zaken geregeld zijn. Voor de toekomst wordt optie 3 in het achterhoofd gehouden. Die optie wordt bij een investering in nieuwe hardware dan zeker in de overweging meegenomen.

Deltacom adviseert u graag en deskundig over de back-up procedures die voor uw organisatie de meest optimale is. Ons eerste advies – en dat geven we met klem – is dat u onderzoekt hoe de back-up van data nu bij u geregeld is. Een controle op de juistheid van de data en of alle data wordt meegenomen, is daarbij van groot belang.
    

Over Patrick Hendriks, Deltacom

"Als commercieel directeur van Deltacom ben ik dagelijks in de weer met het vertalen van uitdagingen van bestaande en nieuwe klanten naar werkbare en betaalbare oplossingen. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie.  Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Patrick Hendriks, commercieel directeur
06 51 56 69 89, 
patrick@deltacom.nl

Over Deltacom Blog

Deltacom Blog is een kennisblog over ICT en kantoorautomatisering. Bedrijven en instellingen zijn dagelijks op zoek naar manieren om hun organisatie zo effectief en efficiënt mogelijk in te richten. Vooral nu, want technologische ontwikkelingen volgen elkaar in sneltreinvaart op. Maar welke trends zijn nu relevant? En belangrijker nog: hoe kunnen deze ontwikkelingen uw organisatie verder helpen? Deltacom herkent deze vragen en geeft antwoord. Vanuit onze passie en deskundigheid geven wij uitleg over ICT trends en ontwikkelingen met als doel om u inzicht te geven in de mogelijkheden die ICT kan bieden voor een zo optimaal mogelijke inrichting van uw bedrijfsprocessen.

Rutger de Nooij

directeur
06 42 29 47 46
rutger@deltacom.nl

Patrick Hendriks

commercieel directeur
06 51 56 69 89
patrick@deltacom.nl

Contact

Deltacom | Before you know IT

Kaaistraat 46, 4651 BP Steenbergen
T: (0167) 54 22 54
E: info@deltacom.nl