Nepmails kunnen voor behoorlijke problemen of kosten zorgen. Het is niet voor niets dat we hier bij Deltacom de meeste vragen over krijgen. Het wordt namelijk steeds lastiger om dit soort mailberichten te onderscheiden van veilige berichten. Want mailcriminelen worden steeds vindingrijker. En toch zijn er zaken waarop u kunt letten om te voorkomen dat ook u schade gaat ondervinden. We zetten ze voor u op een rij.

1. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender

Het begint met het e-mailadres van de afzender. De naam van de afzender mag dan wel precies hetzelfde zijn als die van de bank, webwinkel of vertrouwde instantie, het gebruikte e-mailadres is dat niet. Het lijkt er soms op of is er een afgeleide versie van, zoals te zien is op afbeelding 1.

                                                                                           Afbeelding 1: het afzendadres klopt niet

2. Bekijk de aanhef van het bericht

Wanneer u wordt aangesproken met algemene termen, zoals “Geachte heer/mevrouw”, “Beste Klant”, “Beste lezer”, dan is dat een signaal om waakzaam te zijn. De bedrijven of instanties waar u zaken mee doet, gebruiken in veel gevallen uw achternaam. En ze weten in de regel ook of u een man of vrouw bent.

                                                                       Afbeelding 2: wees alert bij een algemene aanhef 

3. Wees alert op verzoeken om persoonsgegevens

Veel nepmails bevatten een verzoek om uw persoonsgegevens te controleren, aan te vullen of bij te werken. De link die u verzocht wordt aan te klikken is echter bedrieglijk. U laadt een virus of activeert een ongewenste actie. Klik nooit zomaar op een link die u niet vertrouwt. Bel het bedrijf of de betreffende instantie eerst om te controleren of ze deze mail wel hebben verstuurd. In de regel zal een bank of overheidsinstantie nooit informatie per e-mail opvragen. Gebruik daarbij nooit de contactgegevens die u in het mailbericht aantreft, maar zoek deze eigenhandig op. Zo weet u zeker dat u contact krijgt met de juiste organisatie.

                                     Afbeelding 3: Voorbeeld verzoek om persoonsgegevens. Belangrijk: nergens op klikken.

4. Let op taalgebruik en vormgeving

Een paar jaar geleden kon u een nepmail redelijk gemakkelijk herkennen. Deze stond bol van de taalfouten, krom taalgebruik en onprofessioneel ogende logo’s. De vormgeving van dit soort berichten wordt echter steeds professioneler en is moeilijker van ‘echte’ berichten te onderscheiden. We komen praktijkvoorbeelden tegen, waarbij wij zelfs bijna op het verkeerde been worden gezet. Toch levert een meer alerte bestudering van een nepbericht nog vaak zaken op die niet lijken te kloppen. U kunt natuurlijk altijd een eerder mailbericht van de betreffende organisatie als vergelijking gebruiken.

5. Verraderlijke links
Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd of dat u naar een valse website wordt geleid. Klik nooit zomaar op links in e-mails die u niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van uw muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt. Als deze adressen niet corresponderen met de omschrijving en de vermeende organisatie, is dit een nepmail.

                     Afbeelding 4: Controleer de links. Het verschil kan erg klein zijn; in dit geval een streepje tussen KP en N.

6. Open nooit een verdachte bijlage

Een bijlage bij een nepmail kan er eveneens voor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Veel voorkomend is daarbij ransomware. Hierbij dient u ‘losgeld’ te betalen om te voorkomen dat binnen een bepaalde tijd alle bestanden op uw harde schijf worden vernietigd. Onze helpdesk heeft het helaas al een aantal keer meegemaakt dat klanten in paniek bellen omdat ze zo’n melding op hun scherm te zien krijgen. De oplossing is niet vaak zonder gevolgen. Open dus nooit een verdachte bijlage. Let hierbij bijvoorbeeld goed op de bestandsextentie: open nooit een bijlage dat eindigt op .exe. Neem – als je het niet vertrouwt – altijd eerst contact op met de afzender om te achterhalen wat er precies is toegestuurd. Ook hier geldt ons advies om zelf de contactgegevens van de afzender te achterhalen en geen gebruik te maken van de gegevens die in de mail staan aangegeven.

                                             Afbeelding 5: Voorbeeld bericht met bijlage. Belangrijk:  open de bijlage niet.

7. Bij twijfel: bel de servicedesk

Wanneer u een situatie niet vertrouwt is het goed om de servicedesk te bellen. De Deltacom servicedesk staat voor contractklanten op werkdagen tussen acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds paraat om vragen te beantwoorden. Bel 0167 – 54 22 54 of stuur een e-mail naar helpdesk@deltacom.nl.

Heeft u een nepmail geïdentificeerd? Verwijder deze dan direct.

Auteur blogartikel: Patrick Hendriks, Deltacom

"Als commercieel directeur van Deltacom ben ik dagelijks in de weer met het vertalen van uitdagingen van bestaande en nieuwe klanten naar werkbare en betaalbare oplossingen. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie.  Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Patrick Hendriks, commercieel directeur
06 51 56 69 89, 
patrick@deltacom.nl