Laatst belde een relatie ons in paniek. “Het internet ligt eruit en we zitten met de handen in het haar. En erger nog: we zijn onbereikbaar voor onze klanten; geen telefonie en geen e-mail. Ook ons bestelsysteem bij de vaste leveranciers ligt plat. Help!”

Een wereld zonder internet is nu net zo ondenkbaar als een wereld zonder stroom. Bij onze klant kwam het probleem niet door de provider, daar functioneerde alles naar wens. Het internet lag eruit vanwege een kabelbreuk. Een eindje verderop in de straat waren werkzaamheden en hier was het fout gelopen. De coax-kabel die voor verbinding met ZIGGO zorgde was geraakt, zo bleek uren later.

Een tweede verbinding als back-up

Voor onze klant werd het duidelijk. Hoewel de schade beperkt bleef tot een aantal uren waarin niet gewerkt kon worden, wilde hij een oplossing die een herhaling zou kunnen voorkomen. Ons advies was de installatie van een tweede internetverbinding als back-up. De kosten daarvan zijn niet zo hoog, omdat het niet noodzakelijk is om daarbij het snelste abonnement te nemen. De prioriteit ligt immers bij een alternatieve aansluiting. Veel bedrijven hebben een dergelijke back-up – vanwege kostenbesparing – niet, totdat ze merken dat de schade van het niet hebben van een alternatieve verbinding vele malen groter is.

Punt van aandacht: de infrastructuur

Bij de aanschaf van een tweede internetverbinding adviseren wij om ervoor te zorgen dat het alternatief op een andere infrastructuur draait. Dus stel dat uw hoofdverbinding glasvezel is, dan adviseren wij als alternatief een ADSL- of kabelaansluiting. En omgekeerd. Als de back-up internetverbinding namelijk op dezelfde infrastructuur draait, loopt u zo goed als dezelfde risico’s als bij één verbinding.

Automatische overschakeling

Tegenwoordig bestaan er routers die automatisch overschakelen naar de alternatieve verbinding als de hoofdverbinding uitvalt. Hierdoor blijft alles vlekkeloos doorwerken zonder dat u er omkijken naar heeft. En dat is heel wat waard.

Auteur blogartikel: Rutger de Nooij, Deltacom

"Als directeur van Deltacom adviseer ik bestaande en nieuwe klanten over de beste ICT-oplossingen voor hun organisatie. Deltacom is een kantoorautomatiseringsbedrijf dat bestaat uit een hecht team van professionals die allemaal werken vanuit dezelfde instelling: we staan voor volledige ontzorging van onze klanten. Daarbij gaan we een hechte samenwerking aan en werken we aan een langdurige relatie. Wanneer u onze klant bent, zijn uw ICT-problemen onze problemen. Die lossen we – Before You Know IT – voor u op. Snel, efficiënt, kostenbewust en vaak voor u er erg in hebt. Vanuit onze passie en deskundigheid regelen wij alles rond uw kantoorautomatisering. We komen daarbij met oplossingen die het beste bij u en uw organisatie passen. Dat doen we sinds 1998."

Rutger de Nooij, directeur
06 42 29 47 46,
rutger@deltacom.nl